Versenyrepülés

Túl vagyunk már egy nemzeti bajnokságon, ráadásul 2019 jeles év, hiszen Szeged ad otthont a 11. Ifjúsági Vitorlázórepülő világbajnokságnak július 28 és augusztus 10 közt. Az ifi VB-n 4 kiváló fiatal pilóta képviseli hazánkat, köztük van két klubtagunk, Bíró Bálint és Laktis Balázs akik géppárt alkotva repülnek a Standard osztályban. A club kategóriában Wéber Zsombor és Tóth Barnabás indul. De mik azok a kategóriák és miről is szól egy vitorlázórepülő verseny? A legegyszerűbben és legszemléletesebben az alábbi ábra segítségével lehet ezt bemutatni:

Az eredeti kép a 2013-as Ifi VB kiadványában jelent meg. Kattintásra nagyobb méretben látható.

Meg kell említeni, hogy bizonyos napokon nem csak pontokkal van meghatározva a verseny útvonala, hanem a pontok körül területeket is kijelölnek (általában kör alakú, 20 km sugárral) és a versenyzők maguk döntik el, hogy az adott körben mennyit “nyújtanak” azaz hány km-t repülnek. A nehézséget itt az adja, hogy előre megadott idő alatt (2-3 óra általában) kell teljesíteni, és az adott napon az nyer aki az adott idő alatt a leghosszabbat repüli – de tulajdonképp ez is az átlagsebességről szól. A területekkel meghatározott feladatot AAT-nek (Assigned Area Task) hívják a pontokkal kijelöltet pedig RT-nek (Racing Task) hívják.

Több kategória is létezik de a fenti két – club és standard – közt az a fő különbség, hogy a standard kategóriában a pilóták vizet töltenek a gépeik szárnyába, hogy ezzel javítsák a gépeik teljesítményét, a club kategóriában viszont “szárazon” repülnek. Bár elsőre furcsán hangozhat, de a nehezebb vitorlázógép előnyös lehet. Egyszerűsítve a következőképp lehet ezt értelmezni: A vitorlázógépek egyik fontos tulajdonsága a siklószámuk – ez mutatja meg, hogy 1000 m magasságból ideális esetben hány km-re tudnak elsiklani. A standard osztályban versenyző fiúk gépeinek siklószáma 42. Ezt egy adott, optimális sebességnél éri el a repülőgép, de ha a gép nehezebb, ez az optimális sebesség nőni fog, vagyis gyorsabban tud siklani miközben ugyanannyi magasságot veszít. Természetesen hátránya is van a dolognak, hiszen így nehezebb a repülő azaz lassabban is fog adott emelő áramlatban emelkedni. Tehát a vízballaszt jó idős napokon igazán hasznos, ha erősek az emelések és így a nehezebb gépek is gyorsan tudnak emelkedni.

https://jwgc2019.hu/ – az Ifi VB hivatalos weboldala