Gyere Te is, Repülj Velünk!

Pilótáink tollából

Történetek, élmények a “repülőéletről” első kézből! Facebook oldalunkon gyűjtjük klubtagjaink beszámolóit, történeteit, legyen az akár távrepülés, versenyrepülés, vagy csak egy szép élmény a repüléssel kapcsolatban.

Facebook fiók nem szükséges hozzá, kattints ide az olvasáshoz!

 

Múlt

10714480_10204285368269983_4216562372290085060_o1929-ben a MOVERO-val (Magyar Országos Véderő Egylet Repülő Osztálya) kezdődött meg Magyarországon a vitorlázórepülés története. 1930-ban Antal Lajos főmérnök és Varga Imre vezetésével a MÁV Istvántelki Főműhely dolgozói megalapították a MÁV Testvériség Sport Egyesület Repülőosztályát, és még ebben az évben az Istvántelki műhelyben elkészült az első két repülőgép és felépült a hangár. A repülőtér a Farkas-hegyen volt, ahol ma egy emlékmű jelöli a helyét. A Szekrényes-hegyen található beton rámpáról (“katapult”) pedig a tapasztaltabb pilótákat indították gumikötél segítségével. Az egyesület gyorsan fejlődött, 1942-ben megalakult a motoros szakosztály és közben vidéken is egyre több helyen kezdődött meg a repülés. 1944-ben a hangár ismeretlen okok miatt teljesen leégett, az egyesület összes repülőgépe megsemmisült. 1945-46-ban felkutatták és helyreállították a háborúban megrongálódott repülőket és ’46-ban újraindították a repülést. 1953-ban a Magyar Repülő Szövetség és az összes klub beolvadt az MHSZ-be. (Magyar Honvédelmi Szövetség) 1974055_10204080818356363_5907498794946103389_o1989-ig csak az MHSZ égisze alatt lehetett repülni Magyarországon. A klub növekedése és technikai fejlődése miatt szükségessé vált egy nagyobb és síkabb repülőtér. 1957-ben felépült a “Biai földeken” az első hangár és megnyílt a jelenlegi reptér – az ehhez szükséges munka közel egészét az itt repülő emberek végezték. A leköltözés után véget ért a gumiköteles indítások időszaka, és farkashegyen meghonosodott a kétkormányos géppel történő oktatás.  Az első hangárt a MÁV Repülőklub építette majd ’59-ben megépült az első klubház is. Később a második hangárt a BHG Repülőklub építette – a klub pár év múlva beolvadt a MÁV Repülőklubba. Habár a klub próbálta megtartani önálló arculatát, a központi irányítás miatt ez csak részben sikerült, ennek egyik következményeképp jött létre az ejtőernyős szakosztály. 1970-ben a MÁV klub 40. évfordulójára a MÁV egy fejlesztési tervet készített melynek keretein belül megépült a második hangár és a faház amelyet a mai napig használunk, valamit számos új repülőgép illetve korszerű ejtőernyő került beszerzésre. 1974-ben a klubtagok segítségével kiépült a vízellátás a reptéren majd ’75-ben megérkeztek a MÁV támogatásával a fejlesztési terv keretében vásárolt első repülőgépek. A ’80-as évek elején megépült az új központi épület és a műhely. 1989-ben az MHSZ felbomlásával újra önálló lett a klub. A ’90-es években a géppark továbbra is a ’70-’80-as évekbeli repülőkből állt, amiknek a fenntartása és üzemeltetése drága volt, ezért hosszú, több évtizedes folyamat kezdődött, hogy a gépeket lecseréljük korszerűbb, olcsóbban üzemeltethető elsősorban német és lengyel gyártmányú repülőkre. Ebben az időszakban szűnt meg fokozatosan az ejtőernyős szakosztály.

 

 

Jelen

Családinap-2013-21A rendszerváltással a hazai repülőklubok helyzete több szempontból is megváltozott, így megszűnt az anyagi támogatásunk is a MÁV-tól. A nevünket megtartottuk, hiszen kezdetektől az egyesület nevének része és ez is jelzi, hogy a klubunk (a folyamatos működést tekintve) a legrégebbi az országban! Történelmünk, hagyományaink és szakmai színvonalunk miatt jól ismertek és elismertek vagyunk a repülős társadalomban. Az elmúlt 10 évben sikerült az egyesület működését minden szinten transzparenssé tenni, valamint megfelelő vezetés révén elérni, hogy az egyesület cash flow kimutatása az utóbbi 5 évben folyamatosan pozitív! A géppark korszerűsítés révén – mely mára végső soron befejeződött – klubunk büszkélkedhet az egyik, hanem a legjobb gépparkkal az országban. Természetesen új gépek beszerzése továbbra is célunk, 2013-ban vásároltuk klubunk legújabb repülőgépét, egy kétkormányos kompozit építésű gépet, elősegítve ezzel a távrepülések oktatását. A repülőtér tulajdonos Budakeszi Önkormányzattal és a lakosokkal is kiváló a kapcsolatunk, 2013 óta a MÁV Repülőklub látja el a repülőtér üzemeltetését. Egyre több rendezvénynek biztosítunk helyet, ezek közül a legnagyobb és legfontosabb a Budakeszi Családi nap, ami évek óta egyre több emberrel ismerteti meg a Farkashegyi repülőteret és a repülést. Ezen kívül sok kisebb, jellemzően céges rendezvényt bonyolítunk le.

 

Hogyan tovább?

A repülőtér üzemeltetés révén egyre több lehetőségünk van klub és repülőtér szintű fejlesztésekre is. Közhasznú egyesületként szeretnénk megfelelő helyet biztosítani sportolásra és kikapcsolódásra, nem csak a repülősportok rajongóinak. Egyik legfontosabb célunk, hogy megismertessük és megszerettessük – elsősorban a fiatalsággal – a vitorlázórepülést és évről évre többeket vonjunk be a közösség életébe. Terveink szerint a repülőteret folyamatosan fejlesztjük, hogy ezáltal mind a pilóták, mind a látogatók számára még színvonalasabb környezettel tudjunk szolgálni.

 

Klubunk történetét a kezdetektõl összefoglaló, képekben gazdag könyv

Kattints ide a letöltéshez: 


 

klubtortenet_oldalkep