Gyere Te is, Repülj Velünk!

Vitorlázórepülõ pilóta képzés

 

5054

Dióhéjban

 

Képzésünk a Magyar Repülő Szövetség tematikája alapján a Nemzeti Közlekedési Hatóság engedélyével zajlik. Az elméleti oktatás novembertől márciusig tart, és vizsgával zárul. A repülés március végétől kezdődik a Farkashegyi Repülőtéren, és minden időjárás szempontjából alkalmas hétvégi illetve ünnepnapon zajlik egészen novemberig. Sok esetben (megfelelő létszám esetén) hétközben is szoktunk repüléseket szervezni akár fél napos időtartamokra is. Kiképzésre a képen is látható Ka-7 “Rhönadler” típusú vitorlázórepülőből 3 db áll rendelkezésre.

MÁV Repülőklub? A név nem véletlen, 1930-ban még MÁV Testvériség Sportrepülő Egyesület néven alakult, és később is szoros kapcsolatok fűzték a Magyar Államvasutakhoz. Manapság csak a név maradt meg, de hagyományaikra és az egyesületünk múltjára, eredményeire büszkék vagyunk.

Aktuális információk

A 2017-es elméleti kiképzés már véget ért, idei növendékeink már megkezdték a gyakorlati repüléseket. A következő tanfolyamunk 2017 őszén indul majd. Természetesen addig is szeretettel várunk a repülőtéren! További információk:
Bánki Péter – Kezdő csoport vezető oktató
+3620 579 21 39
peter.banki@gmail.com
info@mavrepuloklub.hu

 

Tájékoztató

 

Pilóta képzés? Elsőre nagyon távolinak és elérhetetlennek hangzik, pedig szó sincs erről! Az emberek nagy része sokszor azt gondolja, “ezt úgysem lehet kifizetni” pedig a vitorlázórepülés nem drágább, mint a legtöbb sport. Egy kezdő képzés, az egyedül repülésig (a felmerülő egyéb költségekkel együtt, mint pl hatósági díjak) nagyjából 250 ezer forint. (részletesebben lásd lentebb) Természetesen a költségek rajtad is múlnak, hiszen ha nem jársz ki rendszeresen, főleg a képzés elején, akkor lassabban fogsz tudni csak fejlődni. A fenti összeg nagyjából 55 felszállással számol – ha jól haladsz júniusban már egyedül repülhetsz!
Természetesen ez nem kevés pénz, de más sportágakkal összehasonlítható – gondolj bele, ha el akarnál kezdeni rendszeresen túra kerékpározni, és ehhez szereznéd be a szükséges felszerelést. A díjat nem egy összegben kell fizetned, külön tételként fizetsz – és fizet minden klubtag – a tagdíjért, repülési díjért stb. Ha elkezded a repülést, Te is a MÁV Klub tagja leszel, és ugyanolyan áron repülhetsz, mint a többi tag. Fontos, hogy a tagok a repülőtéren sokféle munkában vehetnek – és vesznek is – részt, melyért cserébe jóváírást kapnak a repülési egyenlegükre. (Pl.: a gépeket a levegőbe juttató csörlőaggregátor kezeléséért, óránként egy csőrlés árának megfelelő jóváírás jár)

 

Azon túl, hogy megtanulsz repülőgépet vezetni, találkozhatsz nagyon sok érdekes emberrel és láthatsz sokféle repülőgépet. Nyáron például Farkashegyről szállnak fel a szúnyogirtó repülőgépek, a május elsejei Duna feletti repülőnap előtt néhány gép nálunk ‘próbálta el’ a programot. Vendégeskednek nálunk néha kisebb nagyobb helikopterek, de megfordult már léghajó is. Jártunk már a klubbal Ferihegyen, múzeumokban, expókon (mint meghívott vendégek, kiállítók) egyszóval a repülés mellett nagyon sok más élménnyel is gazdagodhatsz.

 

Miért válassz minket?

 

Néhány formális tudnivaló

 

Az elméleti oktatás

Heti egy esti alkalommal: aerodinamika, szerkezettan, műszertan, szabályzat, gyakorlati repülés, típusismeret, később a teljesítményrepülés elmélete, meteorológia, navigáció témakörökben. A tantermi oktatás Budapest belvárosában történik, szinte mindig péntek délután 18:00-tól.

 

A gyakorlati repülés

Helyszíne a Farkashegyi Repülőtér, Budakeszi és Törökbálint között a Budai-hegység festői környezetében. A repülőtéren aludni is lehet, mosdóval, konyhával is felszerelt, kb. 50 fő befogadóképességű faház szállásépületünk is a rendelkezésünkre áll. A felszállások csőrlésből történnek, azaz a repülőgépeket egy hosszú kötéllel, egy aggregátor segítségével húzzuk fel. A másik módszer a felszállásra, a repülőgépes vontatás, erről a későbbiekben lesz még szó.

 

Első szakasz – az első egyedüli repülésig: (“B” vizsgáig) kb. 55 iskolakör oktatóval, a repülőgép vezetés alapelemeinek és vészhelyzetek megoldásának oktatása.

Utána következik az első egyedüli repülés!

 

“B” vizsga: 5 egyedül repült iskolakör. A megszerzett tudás nagyjából arra elég, hogy nyugodt időjárási körülmények közt biztonsággal fel tudsz szállni, repülni egy kört a repülőtér körül, majd leszállni. Mint amikor megtanultál biciklizni, vagy autót vezetni, de még nem mertél egyedül kimenni a nagyobb forgalomba.

 

Második szakasz: “B”-tol “C” vizsgáig: kb. 25 felszállás részben egyedül, részben oktatóval. Célja a manuális rutin erősítése és a vitorlázórepülés alapelemeinek megtanulása (termikelés, lejtő repülés).

 

“C” vizsga: minimum 10 perc egyedüli repülés, ekkor már termikelni vagy lejtő-repülni is kell. (ha néhány fogalom elsőre nem mond semmit, ne izgulj, később minden világos lesz)

 

Harmadik szakasz: “C”-tol “D” vizsgáig (ezüst koszorú). Innen kezdődnek az igazán élvezetes repülések: fél óra, 1 óra oktatóval és egyedül, 3 óra, 5 óra majd egy min. 50 kilométeres távrepülés (Farkashegyről általában Dunaújvárosig, Győr-Périg vagy Székesfehérvárig) Eközben 1000 méteres magasságrepülést is kell teljesíteni.

 

C vizsga után a kétüléses kiképző gépből át lehet ülni, egy fürgébb együléses repülőgépbe, így a további repülések még élvezetesebbek lesznek, illetve el lehet kezdeni a repülőgépes vontatást is megtanulni.

 

Ha mindez megvan, a Légügyi Hatóságnál elméleti és gyakorlati vizsgát kell tenni, ezután kap az ember szakszolgálati engedélyt és lesz a növendékből pilóta! Erre a szintre általában a második év vége felé jutnak el a növendékek, bár volt már arra is példa, hogy valaki egy szezon alatt megszerezte a szakszolgálati engedélyét.

 

Itt elolvashatod, hogy pontosan milyen gyakorlati repülési feladatokat kell végrehajtani a legelső oktatós felszállástól egészen a szakszolgálati engedélyig:

 

A tanulás persze folytatódik, immár “saját jogon” – nem az oktató felügyelete mellett és felelősségére – lehet gyakorlatot gyűjteni, újabb és újabb típusokra jogosultságot szerezni, és fokozatosan növekvő távokkal a távrepülést gyakorolni, versenyzésbe bekapcsolódni. A klub repülőgépeivel kezdő de akár haladó szinten is el lehet indulni hazai vagy nemzetközi versenyeken. 80 repült óra tapasztalat után el lehet kezdeni műszerrepülést (“felhőrepülést”) tanulni, kétgépes vontatást végezni, 250 óra után oktatói tanfolyamot végezni.

 

További, a nemzetközi repülőszövetség (FAI) által jegyzett teljesítmény szintek:

Arany koszorú: (“E” vizsga) 3000 m magasság, 300 km távrepülés
Gyémánt koszorú: (“F” vizsga): 5000 méter magasság (ez mindig tiszta magasság-nyerést jelent, amit motor nélkül önállóan emelkedik a pilóta) 300 km befejezett táv háromszögben vagy hurokban, 500 km szabad távrepülés

 

Anyagi feltételek

A vitorlázórepülés nem annyira drága, mint sokan gondolják, de ez feltételezi a tagok munkáját, hiszen a vitorlázórepülés közösségi sport.
Az egyesület önfenntartó, nincs mögötte komoly pénzeket adományozó szponzor, bár a tradicionális nevet megtartottuk. Büszkék vagyunk rá, hogy már több, mint 9 éve a klub Cash Flow kimutatása pozitív! Az egyesület bevételei a tagok befizetéseiből (tagsági díj és repülési díj) valamint az egyesület gazdasági célú tevékenységének nyereségéből állnak össze.

 

Ezek alapján, a becsült költségek a követezők:
Reálisan az összköltség egyedüli repülésig (“B”-vizsgáig) kb. 250.000-270.000 Ft.
“C”-vizsgáig további kb. 60.000 Ft.

 

Ezen költségek kicsit részletesebben:
Belépési díj: 60.000 Ft.
Éves tagdíj: 55.000 Ft (tárgyév február 15-ig). Ezt lehet havonta is fizetni, ekkor 5.500 Ft/hó.
Első kiképzési díj, amikor elkezdesz repülni: 25.000 Ft, a többi (3 x 25.000 Ft), az azt követő 1-2 ill. 2-3 hónapban, attól függ, hogyan haladsz.
Repülési díj attól függ, mennyit repülsz, de egy nap (kezdőként) általában öt iskolakört, ez kb. 7.000 Ft.  A repülési egyenleget leginkább egy feltöltőkártyás telefonhoz lehet hasonlítani, előre “fel kell tölteni” majd az egyenleg “lerepülhető”.

Utána a költség a repült időtől, csőrlések és vontatások számától függ (2-3.000 Ft/óra, 1.200 Ft/csőrlés, kb. 6.000 Ft/vontatás). A repülési díj perc alapú és (adott felszállásonként) repült óránként csökken – a 4. órától nincs további repülési díj!
Fontos megemlíteni, hogy a vontatásra történő átképzésnek a költsége további kb. 100.000-150.000 Ft.
A fentieken túl az orvosi vizsgálatért és a növendék szakszolgálati engedélyért is fizetni kell (kb. 13.000 Ft és 4.000 Ft).
Mind a C vizsga, mind a B vizsga “anyagi vonzata” – azaz hogy tulajdonképp mennyibe is kerül ha mindent összeadsz, nagyban függ attól is, hogy mennyit tudsz kijárni, milyen rendszerességgel. Az elején, amikor nincs még meg a manuális rutin, nagyon sokat segít, ha hétvégén akár mindkét nap, ki tudsz jönni többször is, mert ilyenkor  – mivel gyakorlatban vagy – sokkal könnyebben fognak menni a feladatok. Persze ha több hétvégét is ki kell hagynod, 1-2 gyakorló kör után vissza lehet rázódni, de ezzel kissé nőnek a költségek, illetve később jutsz el az egyedül repülésig. Minél több repült óra lesz mögötted, annál kevésbé fogod megérezni a hosszabb kihagyásokat.

 

További információkért (email címek, telefonszámok) kattints ide!

 

Képeket és videókat Galériánkban találsz! Ha kipróbálnád a vitorlázórepülést és akár a repülőgép vezetését is, kattints ide!