Kezdő képzés

Dióhéjban

Ka7 Rhönadler leszállás közben

Képzésünk az NFM Közlekedési Hatóság engedélyével és jóváhagyásával (HU.DTO.0026) zajlik. Az elméleti oktatás általában novembertől március közepéig tart, és vizsgával zárul. A repülés március végétől kezdődik a Farkashegyi Repülőtéren, és minden időjárás szempontjából alkalmas hétvégi illetve ünnepnapon zajlik egészen novemberig. Többször hétközben is szoktunk repüléseket szervezni akár fél napos időtartamokra is. Kiképzésre Grob103a Twin Astir II-es típusú vitorlázórepülőt vásároltunk 2022 decemberén, ezzel lassan kivezetve a fa építésű repülőinket.

Ka7 Rhönadler felszállás közben

MÁV Repülőklub? A név nem véletlen, 1930-ban még MÁV Testvériség Sportrepülő Egyesület néven alakult, és később is szoros kapcsolatok fűzték a Magyar Államvasutakhoz. Manapság csak a név maradt meg, de hagyományaikra és az egyesületünk múltjára, eredményeire büszkék vagyunk.

Aktuális információk

Az e-mail címet több ember is figyeli, így hamarabb kaphatsz választ, de természetesen telefonon is állunk rendelkezésedre!

A 2024-es képzésünkkel kapcsolatban keressétek Bánki Péter – Kezdő csoport vezető oktatót az alábbi elérhetőségeken!
Telefonon a +3620 579 21 39, vagy emailen a kepzes@mavrepuloklub.hu

A próbanapra Itt tudtok jelentkezni!

(Utolsó frissítés: 2023.09.20.)

Érdekelnek a képzés részletei?

Ha szeretnéd kipróbálni a vitorlázórepülést, kattints ide!

Itt minden információt megtalálsz! De még mielőtt belevágnánk, ha szeretnél többet megtudni a vitorlázórepülésről, akkor olvasd el a leggyakoribb kérdéseket és válaszokat.

Tájékoztató

Távrepülés

 

Girlpower!

Pilóta képzés? Elsőre nagyon távolinak és elérhetetlennek hangzik, pedig szó sincs erről! Az emberek nagy része sokszor azt gondolja, „ezt úgysem lehet kifizetni” pedig a vitorlázórepülés nem feltétlenül drágább, mint a legtöbb sport, bár tény hogy – a sok sporthoz hasonlóan – az elején jár egy bizonyos többletköltséggel. Egy kezdő képzés, az egyedül repülésig (a felmerülő egyéb költségekkel együtt, mint pl alkalmassági vizsgálat) reálisan nagyjából 350-400 ezer forint, a részletes költségeket lásd lentebb. Természetesen a költségek rajtad is múlnak, hiszen ha nem jársz ki rendszeresen, főleg a képzés elején, akkor lassabban fogsz tudni csak fejlődni.

A fenti összeg nagyjából 60 felszállással számol – ha jól haladsz májusban már egyedül repülhetsz! Természetesen ez nem kevés pénz, de más sportágakkal összehasonlítható – gondolj bele, ha el akarnál kezdeni rendszeresen túra kerékpározni, és ehhez szereznéd be a szükséges felszerelést. A díjat nem egy összegben kell fizetned, külön tételként fizetsz – és fizet minden klubtag – a tagdíjért, repülési díjért stb. Ha elkezded a repülést, Te is a MÁV Klub tagja leszel, és ugyanolyan áron repülhetsz, mint a többi tag. Fontos, hogy a tagok a repülőtéren sokféle munkában vehetnek – és vesznek is – részt, melyért cserébe jóváírást kapnak a repülési egyenlegükre. (Pl.: a gépeket a levegőbe juttató csörlőaggregátor kezeléséért, óránként egy csőrlés árának megfelelő jóváírás jár)  

MALÉV Boeing 737

Azon túl, hogy megtanulsz repülőgépet vezetni, találkozhatsz nagyon sok érdekes emberrel és láthatsz sokféle repülő eszközt. Nyáron például Farkashegyről szállnak fel a szúnyogirtó repülőgépek, a május elsejei Duna feletti repülőnap előtt néhány gép nálunk ‘próbálta el’ a programot. A repülőgépek mellett néha vendégeskednek nálunk kisebb nagyobb helikopterek, ultralight gépek, de megfordult már léghajó is, sőt egyszer még a MALÉV egy Boeing 737 gépe is beköszönt hozzánk! Jártunk már a klubbal Ferihegyen, múzeumokban, expókon (mint meghívott vendégek, kiállítók) de sokszor a klubtagok is szerveznek közös programokat (bográcsozás, kirándulás stb.) egyszóval a repülés mellett nagyon sok más élménnyel is gazdagodhatsz.

Miért válassz minket?

Wizzair

 

Gripen
  • Több ezer órát repült oktatóktól tanulhatsz! Több volt és jelenlegi klubtagunk, repül „nagygépes” pilótaként vagy akár a légierőnél. (A baloldali képek nem csak illusztrációk 🙂 )
  • Flottánk az országban az egyik legfiatalabb – német és lengyel gépekkel repülünk, a gépparkot folyamatosan modernizáljuk, bővítjük. Legutóbb 2017-ben vásároltunk egy kétüléses kiképző gépet, amiből így már 4 db is található nálunk.
  • A repüléseket és a képzési dokumentumokat elektronikusan tartjuk nyilván, így bárhonnan eléred azokat. Nálunk a repülésért felszállásonként illetve perc alapon fizetsz – a rendszerben a leszállás után azonnal láthatod a repülések utáni „levonásokat” és a befizetéseket is.
  • A legtöbb hivatásos pilóta – repüljön akár utasszállítón, katonai gépen vagy mentőhelikopteren – általában vitorlázórepüléssel kezdte a pályafutását, sőt sokan a munkájuk mellett ma is rendszeresen repülnek vitorlázógépen, így ha ilyen ambícióid vannak, jó helyen jársz. (A 2009-ben a Hudson folyóra sikeresen leszállt A320-as gép kapitánya – Chesley Sullenberger – is vitorlázórepülő pilóta és oktató volt!)  

Néhány formális tudnivaló

Van aki korán kezdi :)
  • Életkor: az első egyedüli repüléshez minimum 14 év, a szakszolgálati engedély („jogosítvány”) megszerzéséhez minimum 15 év.
  • Iskolai végzettség: alapfokú (Az általános iskola befejezése után már elkezdhető a képzés)
  • Orvosi vizsgálat: vitorlázórepülésnél nagyon kevés a kizáró ok. (Alapvetően pl.: a színtévesztés vagy a hallókészülék sem jelent problémát.) Amennyiben az orvosi vizsgálatra az elméleti tanfolyam közben kerül sor és mégis alkalmassági probléma merülne fel, a teljes addig befizetett összeget megtérítjük.
  • A képzés alapvetően két részből áll: télen és tavasszal elméleti oktatás, majd tavasztól gyakorlati repülés.

Elméleti képzés

Variométer

Januártól áprilisig, aerodinamika, szerkezettan, műszertan, (baloldalt egy variométer elvi felépítése látható) szabályzat, gyakorlati repülés, típusismeret, később a teljesítményrepülés elmélete, meteorológia, navigáció témakörökben, sok gyakorlati példával és történettel színesítve. A tantermi oktatás Budapest belvárosában történik, általában szombaton napközben, esetleg pénteken este. Ahogy március végén a repülőszezon elkezdődik, a foglalkozások már elsősorban a repülőtéren lesznek.

Gyakorlati repülés

Farkashegyi repülőtér

Helyszíne a Farkashegyi Repülőtér, Budakeszi és Törökbálint között a Budai-hegység festői környezetében. A repülőtéren aludni is lehet, mosdóval, konyhával is felszerelt, kb. 50 fő befogadóképességű faház szállásépületünk is a rendelkezésünkre áll. A felszállások csőrlésből történnek, azaz a repülőgépeket egy hosszú kötéllel, egy aggregátor segítségével húzzuk fel. A másik módszer a felszállásra, a repülőgépes vontatás, erről a későbbiekben lesz még szó.  

Első szakasz – az első egyedüli repülésig

Iskolakör

Iskolakör – angolul traffic pattern – ahogy a kezdő tankönyvben látható (kattints rá a nagyításhoz)

Reálisan kb. 60 iskolakör oktatóval, a repülőgép vezetés alapelemeinek és vészhelyzetek megoldásának oktatása. A felszállások során különböző, sokszor egymásra feladatokat kell megoldani, így fokozatosan jutsz el a stabil egyenes vonalú repüléstől addig, hogy már egy teljes iskolakört – vagyis egy kört a repülőtér körül, le és felszállással, lásd a képen – le tudj repülni az oktató segítsége nélkül. (Itt megnézheted az összes kiképzési feladatot.) Utána következik az első egyedüli repülés!  
„B” vizsga: 5 egyedül repült iskolakör. A megszerzett tudás nagyjából arra elég, hogy nyugodt időjárási körülmények közt biztonsággal fel tudsz szállni, repülni egy kört a repülőtér körül, majd leszállni. Mint amikor megtanultál biciklizni, vagy autót vezetni, de még nem mertél egyedül kimenni a nagyobb forgalomba.

Második szakasz – „C” vizsgáig

Jelvények

Vitorlázórepülő ‘B’ és ‘C’ vizsga jelvény – a vizsgafokozatok már 1930 óta használatosak

Nagyjából 30 felszállás részben egyedül, részben oktatóval. Célja a manuális rutin erősítése és a vitorlázórepülés alapelemeinek megtanulása (termikelés, lejtő repülés).
„C” vizsga: minimum 10 perc egyedüli repülés, ekkor már termikelni vagy lejtő-repülni is kell. (ha néhány fogalom elsőre nem mond semmit, ne izgulj, később minden világos lesz)

Harmadik szakasz – vontathatói képzés

A „C” vizsga után fokozatosan lehet növelni a repülések hosszát, jellemzően fél-1 órás repüléseket kell végrehajtaniuk a növendékeknek először oktatóval majd egyedül. Ilyenkor lehetőség van már átülni egy együléses, fürgébb repülőgépbe is, így a repülések még élvezetesebb lesznek. Az eddigi felszállások csőrlésből történnek, de a C vizsga után el lehet kezdeni a vontathatói képzést, ami kb. 20 felszállásból áll. A vontatással új lehetőségek nyílnak meg, sok esetben hétköznap kizárólag vontatásból repülünk, továbbá távrepülésekre is jellemzően így szoktak indulni a pilóták.

Szakszolgálati engedély

Pw5 és Pw6

A szakszolgálati engedélyhez a Légügyi Hatóságnál elméleti, majd gyakorlati vizsgát kell tenni, ezután lesz a növendékből pilóta! Erre a szintre általában a második évben jutnak el a növendékek, de szinte minden évben van rá példa, hogy valaki egy szezon alatt megszerezze a szakszolgálati engedélyét. A tanulás persze folytatódik, immár „saját jogon” – nem az oktató felügyelete mellett és felelősségére – innen kezdődnek az igazán élvezetes repülések. Egy felszállásból egyre hosszabb időtartamokat lehet repülni, és felkészülni a repülőtér körzetének elhagyására.

Teljesítményrepülések

Távrepülés

 

Hullámrepülés

 

Természetesen a távrepülés nem kötelező, sokan másban – pl.: műrepülésben, oktatásban – találják meg a számításukat.

Az ezüstkoszorú – „D vizsga” – megszerzésének feltétele egy 5 óra időtartamú repülés majd egy minimum 50 kilométeres távrepülés (Farkashegyről általában Dunaújvárosig, Győr-Périg vagy Székesfehérvárig) Eközben 1000 méteres magasságrepülést is kell teljesíteni.

Az ezüstkoszorú megszerzése után lehet újabb és újabb típusokra jogosultságot szerezni, és fokozatosan növekvő távokkal a távrepülést gyakorolni, versenyzésbe bekapcsolódni. A klub repülőgépeivel kezdő de akár haladó szinten is el lehet indulni hazai vagy nemzetközi versenyeken. 80 repült óra tapasztalat után el lehet kezdeni műszerrepülést („felhőrepülést”) tanulni, kétgépes vontatást végezni, 250 óra után – a szakosztályvezető javaslata alapján – pedig el lehet kezdeni az oktatói tanfolyamot. További, a nemzetközi repülőszövetség (FAI) által jegyzett teljesítmény szintek:

  • Arany koszorú: („E” vizsga) 3000 m magasság, 300 km távrepülés
  • Gyémánt koszorú: („F” vizsga) 5000 méter magasság, (ez mindig tiszta magasság-nyerést jelent, amit motor nélkül önállóan emelkedik a pilóta) 300 km táv háromszögben vagy hurokban, 500 km szabad távrepülés

Anyagi feltételek

Áthúzás

 

Géptolás

A vitorlázórepülés nem annyira drága, mint sokan gondolják, de ez feltételezi a tagok munkáját, hiszen a vitorlázórepülés közösségi sport. Az egyesület önfenntartó, nincs mögötte komoly pénzeket adományozó szponzor, bár a tradicionális nevet megtartottuk. Az egyesület bevételei a tagok befizetéseiből (tagsági díj és repülési díj) valamint az egyesület gazdasági célú tevékenységének nyereségéből állnak össze. Ezek alapján, a becsült költségek a követezők:
Reálisan az összköltség szakszolgálati engedély megszerzésének a költsége – 1 év alatt – nagyságrendileg egy „B” kategóriás jogosítvány árával egyezik meg. Szeretnénk kihangsúlyozni, hogy ezen költségek csak becslések az elmúlt évek tapasztalatai alapján. Nagyon sok tényező befolyásolhatja – elsősorban az, hogy mennyit tudsz kijárni (több gyakorlatba hozó felszállás kell kihagyások után), illetve hogy amikor kint vagy mennyire alkalmas az időjárás a feladat lerepüléséhez (hiába fél órás a repülési feladat, ha épp nincsenek emelő áramlatok).

A fentieken túl az orvosi vizsgálatért és a növendék szakszolgálati engedélyért is fizetni kell (kb. 35.000 Ft és 10.000 Ft). Mind a C vizsga, mind a B vizsga „anyagi vonzata” – azaz hogy tulajdonképp mennyibe is kerül ha mindent összeadsz, nagyban függ attól is, hogy mennyit tudsz kijárni, milyen rendszerességgel. Az elején, amikor nincs még meg a manuális rutin, nagyon sokat segít, ha hétvégén akár mindkét nap, ki tudsz jönni többször is, mert ilyenkor  – mivel gyakorlatban vagy – sokkal könnyebben fognak menni a feladatok. Persze ha több hétvégét is ki kell hagynod, 1-2 gyakorló kör után vissza lehet rázódni, de ezzel kissé nőnek a költségek, illetve később jutsz el az egyedül repülésig. Minél több repült óra lesz mögötted, annál kevésbé fogod megérezni a hosszabb kihagyásokat. 

Szeretnénk még egyszer kiemelni, hogy bár a becsléseket a legjobb szándékunk szerint állítottuk össze, a fentiekből is látható, hogy sok tőlünk független tényező is befolyásolja, ezért ez nem lehet alapja reklamációnak, nem minősül ajánlattételnek, de reméljük segít abban, hogy egy képet kapj a képzés várható költségeiről.
(Egy gyakorlati példával: mindenki ismer olyat aki a jogosítványát a minimális óraszámmal – és így költséggel – rövid idő alatt teljesítette, de olyat is akiknek ez jóval több időbe telt.)

A tanfolyam megkezdéséig az árváltoztatás jogát fenntartjuk!

Végül…

M1

Ha elolvasnál egy első kézből származó beszámolót a képzésünkről, ajánljuk egyik 2018-as növendékünk, Kristóf blogposztját.

További kérdés esetén keress minket bátran, igyekszünk mindenben segíteni. Ha felkeltettük az érdeklődésed és kipróbálnád a vitorlázórepülést, vagy szeretnél minket jobban megismerni, várunk szeretettel a repülőtéren! Addig is, kövess minket a facebookon!

Top